Thursday, July 30, 2009

Perbezaan antara lelaki bujang dan berkahwin

Morning....

Aku just nak kosing cerita... aku ngan husband aku pg td.. ms on the way dtg keje... terbuka la crt... dia ngan member sekampung nye.... dah lama actually dia ckp dia jmp member sekmpng kat tmpt keje dia... aku bt tak kisah je la...

Tapi hr nie dia buka plak crt.. member dia tu... ajak dia blk kmpng... last week (dah lepas pun)... joint together naik kereta ngan org tu... so jimat la tk yah bw kereta sndr... but my husband tell him... "Bini aku keje.. mcm mn aku nk follow kooo.."... so mamat tu cakap " ala.. tinggal je bini ko.. kita blk berdua je udah le... bukan lama 2-3 hari je...(Jumaat to ahad)...".

Terbakar telinga aku dengar.. nk tggl aku.. kang aku keluar dating ngan org lain kat sn.. hehehehe.. padahal tk berani pun... nk bt... paling kuat nangis.. hehehe... pastu blk rmh mak aku je...

Part nie aku syg sgt kat husband aku... sebenar nyer... dia pun tk sggp tggl aku... dan ikut kawan dia blk kmpng... biar la.. dia tk blk kmpng pun tk pe... asal kan nnt bleh blk ngan aku... hehehe.. lega rasa...

Moral dr story aku yg melalut nie... bukan apa...

Just nk share... perbezaan antr lelaki bujang & lelaki yg dah kawin...

First.... apabila seorng lelaki telah mendirikan r/tgga tak byk skt pun... mesti ada rs tanggungjawab dia pada isteri, anak222 & keluarga dia... biar pekembangan dia lambat utk jalan kan tggjwb dia... lama222 kelamaan... pasti dia akan sedar dan rs... begitu besar tggjwb jadi seorang suami... bukan utk fikir ttg diri sndr... dia jg kena fikir ttg isteri dia, anak22 dia, ibu bapa dia & keluarga mertua dia...

Kalau la dia ikut hati & kawan dia... sure dia blk kmpng dan ttgl kan aku sorang222 kt rmh... nnt mcm22 la hal lain akan tmbul slps tu... mak mertua mesti hairan bin ajaib... dlm hati mesti risau... anak dia nie bergaduh ke ngan menantu dia.. serius ke smp sorang ke hulu sorang ke hilir... pastu mak aku mesti ckp, smp hati menantu aku tggl anak aku kt rmh sorang222, dia ikut kwn bl kmpng... aku plak... mesti fikir bukan222 + bt la perangai aku... hehehe (tak yah crt la...)

Second.... betul kata org... lepas kawin sebenarnyer... ikatan kasih sayang tu lebih erat... beze ms bercinta dulu.. wlpn waktu tu bercinta semuanyer indah... tp rs perbezaan bercinta lepas kawin...
Cinta lepas kawin rs lebih kuat or dalam gituuuu... hehehhe... bukan apa dl ms bercinta asal nyapah kat pakwe je... mula rs nk putus je... apa ingat tk de ord lain ke nk kat kita... sbnr nyer byk cuma kita je tk layan... hehehe(itu cerita dongeng je,,,,).. tp lepas kawin tk pernah lngsg ada prsn nk putus wlpn bergaduh mcm puting beliung... ribut taufan... gaduh dan mcm perang dunia ke 3,4,5 pun... pujuk222, baik balik... bukan apa, nk melapaskan sesuatu ikatan perkahwinan byk hati yg akan kecewa,,, tapi jalan terakhir dln sesuatu ikatan perkahwinan ialah penceraian... wlpn Allah paling benci pd penceraian... nauzubillah....


Third... We know each other.... kita blajar utk faham hati msng222... terima perangai buruk dan baik pasangan kita... wlpn aku nie kecungdang jg kdng222 utk faham dan tafsir perangai husband aku... dan dia pun lg pening ngan perangai aku yg mcm222... at least... give time to understand each other... sure kita akan rs... lg byk perbezaan antr kita... dan kita blajar utk sesuai... kan ngan perangai kita... lama222 mesti ok punyer... aku maybe will take another 5 or more year utk faham semua perangai husband aku... but husband aku will take the hole life of he live with me utk faham perangai aku... sbb perangai ms br kawin lain.. ms pregnt lain... ms jd ibu mcm lain... bila menopause more worst...hehehhe



So... nasihat aku... kepada yg bujang222 tu cepat22 cr pasangan.. jgn dok memilih sgt... yg bercinta tu... udah22 la dok buat babak drama swasta... bt je real episod lepas kawin... yg bertunang tu... jgn tgg lama... kalau niat kita betul222 nk dirikan rmh tgga.. Insyaallah Tuhan akan buka pintu rezeki utk permudahkan kita utk mendirikan perkahwinan... sesuatu yg di tuntut dlm islam... dan amat merugikan bg org yg anggap kawin itu membebankan...

-----The Story of Our Love-----




No comments:

Post a Comment