Wednesday, October 14, 2009

:: Amaran Tsunami Kat Langkawi ::

Hai kengkawan... if you have saudara mara or kwn22 or you skrang ada kat Langkawi... sila jauhkan diri anda dr kwsn pantai or sekitar persisir pantai... Amaran Tsunami di keluarkan di kwsn Langkawi hari ini...
Aku pun terkejuzz... cik sara YM ckp hr kena amaran tsunami & dia srh doakan tk de apa222 happend... suspended betul la...
Utk info... Cik sarah.. satu-satunyer adik prmpn aku... tinggal kat langkawi sbg tenaga pengajar... Kolej Komuniti Langkawi... so dia la yg inform... but time nie... dia still kena keje lg.. wlpn kolej dia dok nmpk je laut kat pantai cenang tu... meaning dekat sgt222 le tu...
tk faham nape pengarah tk bg cuti je... tp mn bleh memandai bg cuti... gov tk umum pun bleh cuti...
Cik Sarah tk bg inform mak aku... takut mak aku risau... tp sure lepas blk keje nie aku mesti cerita kat mak aku.. kang apa222 hapend...nauzubillah... akak jg yg kena...
Since cerita tsunami nie... terrewind blk... tsunami yg jd ms tahun 2003 dulu... ms tu aku tk kawin lg... time tu jg... mak berada nun jauh di mata... mak aku mengerjakan ibadah haji di tanah suci Mekah...
Sepeninggalan mak aku... aku ddk ngan adik lelaki aku je... ms tu cik sarah.. blajar kat Uitm Dungun.... kami sambut Raya Haji bertiga je... sedih siot...
Balik pd cerita tsunami... jd plak hr ahad... so hr aku berehat.. bangun lmbt... time begegar tu.. actualy aku br bangun tido... dindongdindong...aku tk pernah merasa gegaran dlm hidup aku... wlpn rakyat M'sia dah byk kali rs... wlpn dh brp22 kali gegaran jd M'sia nie... tp aku tk dpt rs wlpn 1 pun... maybe kepala otak aku nie... dh mmg tintong kot... pelik tul....
Ms hari tsunami 2003 tu... aku mcm bisa la.. mak tk de.. bangun lmbt... pastu br terhegeh nk basuh bj kul 12.. masak kul 3... hehehe rajin sgt...
Ms time tu dlm kul 12 lebih kot... aku sidai bj... jiran22 aku semua muka cuak.. lari22 tanyer aku ada rs gegar tak... aku tk rs apa222 pun...
Then... kul 2pm cik sarah call suruh kemas brg222 surat222 penting dan segalanyer.. smpn tmpt tinggi.. dan bersedia utk pindah... aku mcm pelik.. org asyik sebut tsunami... apa benda tu.. aku yg blur... even rmh aku nun jauh dr laut... tp faham22 je la pulau pinang kan keliling laut...
Anything happend... hilang p.pinang dr peta M'sia. ke tahap yg lebih mengerunkan.. bila tgk berita... br tahu... pulau pinang pun kena tempias tsunami... patut la cik sara gelabah... nasib baik Batu Feringgi je kena... tp sedih ramai jg ramai meninggal dunia...
Dalam pukul 4.00 lebih mcm tu... Mak aku call dr Mekah.. ms mak aku pg Mekah kami tiap22 minggu cakap phone ngan mak... Mak call dr bilik hotel dia pakai Ring-Ring Card... T.Q .TM... jimat tul... Mak beli card RM50 je dan selama sebulan mak pg sn.. tiap222 hr ahad mak mesti call.. coz dia time tu aku cuti... tk la rasa rindu sesangat..
Balik kpd time Mak aku call.. mak tanyer ttg tsunami.. rmh kita kena ke.. aku ngan adk mcm mn.. kena pindah ke... di sebabkan tk nk bg mak aku risau.. aku cakap M'sia tk kena... hehehe bohong sunat.. Cik sarah ajar.. Mak aku tahu sbb tgk berita dlm bahasa arab... tk berapa faham.. tp ada gmbr... bleh agak222 je la... then rakyat Aceh kat Mekah dah meraung22 kat sn... sedih tsunami teruk kat Aceh...
Smp mak aku blk ke M'sia br kami cerita what happend at that time... than kami beli CD ttg tsunami...byk jual ms tu.. sebagai bukti apa yg terjadi.. sbb mak aku blk sebulan lepas tsunami terjadi.. wpln cerita tu tk basi lg...tp dah tk hot mcm mula222 terjadi...

Aku harap berdoa dan harap tsunami tk terjadi lagi di M'sia.. Risau sesangat...

No comments:

Post a Comment